Friday, March 12, 2010

Τεστ λεκτικού συνειρμού... για επιδόρπια

Ο Καρλ Γιούνγκ, φημισμένος Ελβετός ψυχίατρος κι ένας από τους ιδρυτές της σύγχρονης ψυχολογίας του βάθους, επινόησε ένα κλινικό διαγνωστικό εργαλείο, το Τεστ Λεκτικού Συνειρμού (Word Association Test), κατά τη διεξαγωγή του οποίου παρουσιάζεται στον ασθενή μια σειρά λέξεων-παραγωγών ερεθισμάτων και ζητείται να αντιδράσει με την πρώτη λέξη που του έρχεται στο μυαλό. Αυτές οι αντιδράσεις-λέξεις χρησιμοποιούνται για να προσδιορίσουν ασυνείδητες δυναμικές της προσωπικότητας του ασθενούς και την ύπαρξη βαθύτερων προβλημάτων.

Ας το συνδυάσουμε λοιπόν με λίγο free association (ελεύθερη ένωση) κι ας το προσπαθήσουμε.
Λέξη-ερέθισμα: επιδόρπιο
. Πάμε!






Επιδόρπιο
Γλυκά
Σοκολάτα
Κέικ
Σαντιγύ
Καρύδα
Φρούτο
Μέλι
Ζάχαρη
Σιρόπι
Κανέλα
Μπαχάρια
Φαγητό
Ελληνικό

Δε χρειάζεται να έχει κανείς πτυχίο Ψυχολογίας —αν κι εγώ έχω— για να καταλάβει τί λέει το ασυνείδητό μου. Για μένα, αυτή τη στιγμή, η λέξη επιδόρπιο ισούται με Ελληνικά γλυκά.






Δεν ήταν όμως πάντα έτσι. Μερικά χρόνια πριν, αν μου έδιναν τη λέξη-ερέθισμα "επιδόρπιο" τότε η απάντηση-αντίδρασή μου θα ήταν πολύ συγκεκριμένη. Επιδόρπιο = Σοκολάτα. Όχι πια.
Αν και λατρεύω την σοκολάτα, έχω αρχίσει πια να εκτιμώ τα απλά κέικ βουτύρου και τα επιδόρπια με φρούτα. Πάνω απ' όλα όμως έχω αρχίσει να εκτιμώ τα σιροπιαστά γλυκά. Τα σιροπιαστά γλυκά είναι αυτά που είναι βουτηγμένα σε σιρόπι, όπως τα περισσότερα ελληνικά παραδοσιακά γλυκά. Όπως ο μπακλαβάς, το κανταΐφι, το γαλακτομπούρεκο, ή το ραβανί το οποίο είναι ένα από τα ελληνικά γλυκά που ήταν αποκάλυψη για μένα.






Το Ραβανί ή Ρεβανί είναι ένα βουτυρώδες κέικ λουσμένο με σιρόπι. Ποτέ δε μου άρεσε, πάντα μου φαινόταν πολύ βαρύ με όλο αυτό το σιρόπι και πάντα μόλις έτρωγα μια μπουκιά ήθελα να πιώ ένα ποτήρι νερό μονορούφι. Μια μέρα όμως, με πήρε τηλέφωνο η μητέρα μου, ενθουσιασμένη, δηλώνοντάς μου πως είχε ανακαλύψει το τέλειο ραβανί. Ναι, η μητέρα μου είναι το ίδιο τρελαμένη με την μαγειρική όπως εγώ. Ασφαλώς μου έδωσε την συνταγή και ήταν εκπληκτικό το πόσο διαφορετικό αυτό το ραβανί ήταν απ' όλα τα άλλα που είχα δοκιμάσει. Ήταν υπέροχο και φυσικά θα το μοιραστώ μαζί σας. Γιατί τα καλά πράγματα πρέπει να μοιράζονται!






Αυτό το ραβανί θα είναι το νοστιμότερο που έχετε δοκιμάσει στη ζωή σας. Δεν υπερβάλλω. Είναι αλήθεια. Έχει τόσο λεπτή γεύση, είναι τόσο αφράτο, τόσο υγρό, είναι γλυκό μα όχι υπερβολικά γλυκό κι υπάρχει κι ένα μυστικό. Η προσθήκη ινδικής καρύδας στο μείγμα κέικ που κάνει το ραβανί να έχει θεϊκή γεύση και που του δίνει μια διαφορετική, πιό πλούσια υφή.






Το σιρόπι είναι αρωματισμένο με λεμόνι και διαπερνά το κέικ, δίνοντάς του μια υπέροχη γεύση λεμονιού που είναι προφανής αλλά δίχως να πνίγει τις υπόλοιπες λεπτές του γεύσεις. Αυτό το σιρόπι είναι τόσο ελαφρύ, ποτίζοντας το ραβανί, ισορροπώντας τις νότες βουτύρου και ζάχαρης.






Το υποκίτρινο χρώμα του με τη χρυσοκάστανη κορυφή είναι ένα πανέμορφο θέαμα. Σε κάνει να σου τρέχουν τα σάλια κι η μυρωδιά του είναι απίστευτη. Καθώς φέρνεις ένα κομμάτι στο στόμα σου μπορείς να οσφριστείς το βούτυρο, το λεμόνι και την εξωτική καρύδα και μόλις το γευτείς, ικανοποιεί κάθε σου προσδοκία.






Μπορείτε να το σερβίρετε πασπαλισμένο με καρύδα, με ένα δυό μπαλάκια παγωτού βανίλια, συνοδεύοντας τον καφέ ή το τσάι σας και είναι βέβαιο πως είναι ικανό να σας γλυκάνει μετά από ένα ωραίο δείπνο.











Ραβανί με Ινδική Καρύδα και Σιρόπι Λεμονιού

Οι περισσότερες συνταγές για ραβανί περιέχουν σιμιγδάλι. Όχι αυτή. Η συνταγή αυτή περιέχει αλεύρι για όλες τις χρήσεις που είναι η καλύτερη επιλογή γι' αυτό το κέικ. Το σιμιγδάλι είναι ένα από τα υλικά που για μένα κάνουν το ραβανί εξαιρετικά βαρύ.
Προτιμώ να χρησιμοποιώ μια λυόμενη φόρμα κέικ 22 εκ. που κάνει το ραβανί παχύτερο αλλά εσείς μπορείτε να χρησιμοποιήσετε μεγαλύτερη φόρμα (25 εκ.) ή τετράγωνη φόρμα.






Γίνεται 1 κέικ

Υλικά

για το κέικ
160 γρ. ανάλατο βούτυρο, σε θερμοκρασία δωματίου συν έξτρα για το βουτύρωμα της φόρμας
230 γρ. ζάχαρη
3 αβγά, μεσαίου μεγέθους
160 ml γάλα, πλήρες
250 γρ. αλεύρι για όλες τις χρήσεις
1 κουταλάκι γλυκού μπέικιν πάουντερ
140 γρ. ινδική καρύδα

για το σιρόπι
350 γρ. ζάχαρη
360 ml νερό
20 ml χυμό λεμονιού, φρεσκοστειμμένο
Φλούδα ενός λεμονιού μεσαίου μεγέθους


Προετοιμασία

για το κέικ
Προθερμάνετε το φούρνο σας στους 175 βαθμούς Κελσίου.

Βουτυρώστε τα πλαϊνά τοιχώματα και τον πάτο της φόρμας.

Σ' ένα μεγάλο μπωλ, χτυπήστε με μίξερ χειρός το βούτυρο μαζί με τη ζάχαρη μέχρι να γίνουν ένα αφράτο μείγμα. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε μίξερ με βάση αντί για μίξερ χειρός, χρησιμοποιώντας το εξάρτημα "φτερό". Έπειτα προσθέστε τ' αβγά ένα ένα, χτυπώντας ασταμάτητα, μέχρι να ενσωματωθούν στο μείγμα. Ρίξτε το γάλα και χτυπήστε καλά.
Προσθέστε το αλεύρι και το μπέικιν πάουντερ και χτυπήστε έως ότου ενσωματωθούν και μετά ρίξτε την ινδική καρύδα. Ανακατέψτε με λαστιχένια σπάτουλα μέχρι να ενσωματωθεί καλά.

Ρίξτε το μείγμα σε μια λυόμενη φόρμα και βάλτε την στο κάτω ράφι του προθερμασμένου φούρνου. Ψήστε για 35 λεπτά και μετά μεταφέρετε τη φόρμα στο μεσαίο ράφι του φούρνου και ψήστε για άλλα 15 λεπτά ή μέχρι όταν εισάγετε ένα μαχαίρι στο κέντρο του κέικ να βγαίνει καθαρό.

για το σιρόπι
Εντωμεταξύ προετοιμάστε το σιρόπι. Σ' ένα μικρό κατσαρολάκι ρίξτε το νερό, τη ζάχαρη, τον χυμό και τη φλούδα λεμονιού. Αφήστε να πάρει μια βράση σε μέτρια προς δυνατή φωτιά, ανακατεύοντας συνεχώς μέχρι να λιώσει η ζάχαρη κι έπειτα χαμηλώστε τη φωτιά και αφήστε να σιγοβράσει για 10 λεπτά. Κλείστε τη φωτιά κι αφήστε να σταθεί για 10 λεπτά με κλειστό καπάκι. Μετά αφαιρέστε τις φλούδες λεμονιού από το κατσαρολάκι και πετάξτε τες.

Όταν ψηθεί το κέικ, τοποθετήστε το πάνω σε μια σχάρα. Μόλις κρυώσει ελαφρά αλλά όχι εντελώς, ρίξτε το ζεστό σιρόπι, κουταλιά κουταλιά, ξεκινώντας να περιχύνετε από το κέντρο του κέικ.
Αφήστε το ποτισμένο κέικ πάνω σε μια σχάρα για να ρουφήξει όλο το σιρόπι και να κρυώσει εντελώς. Έπειτα αφαιρέστε την πλαΐνή ζώνη της φόρμας και κόψτε το κέικ σε τετράγωνα κομμάτια (ενώ είναι ακόμα πάνω στη φόρμα). Πάρτε κάθε κομμάτι και τοποθετήστε το σε πιατέλα για κέικ.

Σημείωση: Το κέικ θα είναι σχεδόν κολλημένο στη βάση της φόρμας και γι' αυτό πρέπει να κοπεί πρώτα σε κομμάτια διότι αν προσπαθήσετε να το μετακινήσετε ολόκληρο μπορεί να σπάσει.

Σερβίρετε το ραβανί και έχετε υπ' όψιν σας ότι είναι πολύ νοστιμότερο την επόμενη μέρα!!

Το ραβανί θα κρατήσει για 4-5 ημέρες, σκεπασμένο, σε θερμοκρασία δωματίου.






14 comments:

  1. Μάγδα επειδή έχω εμπιστοσύνη στις συνταγές σου μόλις τώρα άλλαξα γνώμη για το τι θα φτιάξω το Σαββατοκύριακο.Κι αυτό θα είναι το ραβανί σου.
    Αν δεν υπάρξει αναποδιά τη Δευτέρα θα έχεις τη γνώμη πολλών ανθρώπων που θα το δοκιμάσουν.
    Καλό Σαββατοκύριακο!!!

    ReplyDelete
  2. Αχ ξέχασα να σου πω, η εισαγωγή σου στο θέμα καταπληκτική!!!

    ReplyDelete
  3. Ξανθή, αυτό που λες με κάνει πολύ χαρούμενη. Ότι έχεις εμπιστοσύνη στις συνταγές μου :) Θα περιμένω τις εντυπώσεις σου! Καλό Σαββατοκύριακο!

    ReplyDelete
  4. Το ραβανί κι εγώ με σιμιγδάλι το ξέρω κατά βάση, όμως υπάρχουν πολλές παραλλαγές. Ραβανί με ινδική καρύδα έχω επίσης φτιάξει, απλώς περιείχε σιμιγδάλι. Μετά από αυτή την παρουσίαση, πείστηκα να δοκιμάσω και τη δική σου εκδοχή!
    Καλό Σ/Κ!

    ReplyDelete
  5. Μαγδα μου εμενα τα γλυκα δεν μου αρεσουν,αλλα θαυμαζω καθε προσπαθεια και ενιοτε δοκιμαζω κιολας.Βεβαια εγω δεν ειμαι αντιπροσωπευτικο ειδος,γιατι γυρω μου υπαρχουν τοσοι πολλοι που εχουν αλλα γουστα.Γι'αυτο γλυκα φτιαχνω συχνα.Θα ενταξω και τα ραβανι σου στο προγραμμα μου.

    ReplyDelete
  6. Dark Chef, αν το δοκιμάσεις πες μου την γνώμη σου!

    ΓΙΑΝΝΑ, πίστεψέ με αξίζει τον κόπο. Είναι τόσο νόστιμο!

    ReplyDelete
  7. Θέλωωωωωωωωωωω! Και νηστεύω!

    ReplyDelete
  8. Κική, μετά την Ανάσταση! Λίγη υπομονή :)

    ReplyDelete
  9. Φα-ντα-στι-κό! Ελαφρύ στη γεύση όπως μου αρέσει, χωρίς να σου αφήνει καμμία αμφιβολία όμως: είναι ραβανί! Μόλις το δοκίμασα. Είχα κάνει παλιότερα τα σαραγλάκια σου (ακόμα τα θυμάμαι...)και πιο πρόσφατα το παγωτό με τις φράουλες. Οι συνταγές στο blog σου είναι εγγυημένες.
    Αγγελική
    p.s.: τώρα που είπα παγωτό, πόσο θα ταίριαζε το ραβανί με παγωτό βανίλια ή καϊμάκι, ε? Όχι... Θα κρατηθώ... Ως προς το παγωτό.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Καλησπέρα Αγγελική. Χαίρομαι πάααρα πολύ που σου άρεσε το ραβανί, όπως και τα σαραγλί! Αυτό που είπες για τις συνταγές μου σημαίνει πολλά για μένα. Σ' ευχαριστώ!
      Όσο για το παγωτό, άσε, με το ραβανί είναι κόλαση. :)

      Delete
    2. Παρακαλώ και σε ευχαριστώ και εγώ για τις νόστιμες συνταγές (και την παρουσίαση, ξέρω στο λένε συνέχεια), τον χρόνο και τον κόπο. Να σου πω μόνο ότι και το παγωτό μου άρεσε πάρα πολύ, δύο φορές το έκανα ήδη. Απλά το σαραγλί έχει περίπου ενάμιση χρόνο που το έκανα και αληθινά... ακόμα το θυμάμαι!
      Φιλιά, Αγγελική Χ

      Delete
  10. Τι καλό! Μόλις το έκοψα σε κομμάτια και δοκίμασα μια γωνίτσα. Πολύ γευστικό και τόσο ελαφρύ και φινετσάτο! Θα το συνοδέψω με παγωτό καϊμάκι στο αυριανό Κυριακάτικο τραπέζι! Ευχαριστώ πολύ! :))
    Ελένη

    ReplyDelete
    Replies
    1. Καλησπέρα Ελένη! Ελπίζω να το ευχαριστηθήκατε και σ' ευχαριστώ που μου άφησες τις εντυπώσεις σου :)

      Delete
  11. Tυχαια σημερα επεσα στο μπλογκ σου, και καθομαι και το χαζευω,γιατι ειναι πραγματι πολυ ωραιο μπλογκ,και τυχαινει να ειμαι και εγω φαν της μαγειρικης τεχνης! Τωρα οσον αφορα την συγκεκριμενη συνταγη,τυχαινει να την εχω στην κατοχη μου εδω και 40 χρονια...και βαλε...και για την ακριβεια για να ειμαι ειλικρινης, δεν ξερω ποσα χρονια πριν την ειχε γραμμενη η μητερα μου στις σημειωσεις της...βεβαια την εχω σε μεγαλυτερη δοση,για πιο μεγαλο ταψι....αλλα μιλαμε φυσικα για τηνιδια συνταγη δεν αλλαζει τιποτα....απλα η δοσολογια ειναι μεγαλυτερη! Αυτο που εχω να σου πω ειναι το εξης...οτι η συγκεκριμενη συνταγη δεν εχει σιμιγδαλι και εχει αλευρι για τον πολυ απλο λογο οτι δεν ειναι ραβανι... αλλα ειναι το γνωστο γλυκο σε εμας τους καπως παλαιοτερους, με το ονομα καρυδα ;)Και πιστεψε με ειναι αρκετα παλια συνταγη!

    ReplyDelete